Korting en gezond blog vol tips, trucs en advies

Leestijd 3 minuten1 Mei 2017

In bananen zit veel kalium
In bananen zit veel kalium

De gezondheidsvoordelen van kalium

Kalium is een erg belangrijk mineraal voor ons lichaam. Het zorgt ervoor dat onze vochtbalans in evenwicht is, heeft een goede invloed op onze bloeddruk en zorgt ervoor dat onze spieren kunnen samentrekken. Een tekort kan leiden tot spierkrampen, duizeligheid en oververmoeidheid. Lees onderstaand meer over de gezondheidsvoordelen en de werking van kalium in ons lichaam

De werking van kalium

Kalium zorgt er samen met natrium voor dat het vocht in en buiten onze lichaamscellen de juiste verhouding heeft. De combinatie van deze twee mineralen veroorzaakt een soort van pompwerking. Hierdoor ontstaat er een constante stroom van vloeistof van en naar de cellen. Zo kunnen voedingsstoffen aangevoerd en afgevoerd worden. Kalium is hierbij essentieel omdat het ervoor zorgt dat er een goed evenwicht is tussen de in- en uitstromende vloeistof.

Voor de spierwerking

Kalium is, naast andere mineralen, verantwoordelijk voor de geleiding van zenuwprikkels die spiersamentrekkingen van je lichaam mogelijk maken. Heb je te weinig van dit mineraal dan kan het voorkomen dat je spieren minder goed werken doordat er geen goede overdacht is van zenuwprikkels. Dit kan grote gevolgen hebben als het bijvoorbeeld gaat om je hartspier.

Tegen vermoeidheid en spierslapte

Als laatste speelt het mineraal een rol bij de omzetting van glucose naar glycogeen en de opbouw van eiwitten. Eiwitten zijn erg belangrijk voor je spieren. Het opslaan van glycogeen voorziet je lichaam van een energiereserve. Om die reden kan een tekort resulteren in een vermoeidheid, weinig energie hebben en slappe spieren.

Meer kalium nodig bij veel sporten

Sport je veel of heb je een inspannende baan, dan kan het zijn dat je meer van het mineraal nodig hebt. Via zweet verlies je namelijk veel kalium, dit kan wel oplopen tot 3 gram per dag! Om die reden eten veel sporters een banaan of drinken ze een energie drank om het weer aan te vullen. Ook voor herstel van de spieren kan het erg behulpzaam zijn.

Kaliumtekort

Een tekort kan ontstaan wanneer je erg veel zweet, diarree hebt, hevig moet overgeven of plaspillen inneemt. Een tekort kan de volgende verschijnselen veroorzaken:

  • minder eetlust
  • gevoel van lusteloosheid
  • zwakkere spieren
  • misselijkheid
  • bij een ernstig tekort: hartstoornissen

Waar zit het in?

Kalium is gelukkig veelvuldig vertegenwoordigd in onze voeding zoals in groenten, fruit, aardappelen en vlees. In mindere maten zit het ook in melk, brood en noten. Onderstaand nog een aantal producten die echte ‘kalium-knallers’ zijn: Bananen: in een banaan kan al iets van 400 milligram van het mineraal zitten, daarom is een banaan eten een goede manier jouw inname even snel omhoog te krikken! Avocado: een halve avocado tikt ook lekker aan, dit bevat al 450 milligram kalium! Daarnaast bevatten avocado’s flink wat gezonde vetten en andere vitamines en mineralen. Spinazie: spinazie staat er niet voor niets bekend om dat het goed is voor de spieren. Honderdvijftig gram spinazie kan al snel 600 milligram bevatten. Zoete aardappel: met 550 milligram kalium per middelgrote aardappel kom je al een heel eind!

Dagelijkse behoefte

Door het Voedingscentrum zijn er geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dit komt omdat de behoefte aan het mineraal erg afhankelijk is van je inspanningen en de vochtbalans van jouw lichaam.

Referenties:
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kalium.aspx
  • Jong, F.M. de. (2008). Ons voedsel (6de herziene druk, 2016). Hilversum: Fontaine Uitgevers.